Budskap

Under solen i Toscana

Det är sällan jag tittar på film men igårkväll så gjorde jag det. Hade tittat på CSI Miami och efter den började filmen Under solen i Toscana en käleksfilm, det var väl kanske inte någon höjdarfilm men väl värd att se. På slutet av filmen insåg jag varför jag blivit kvar och sett filmen, den hade ett budskap till mig. Jag kan säga att det hade lika gärna kunnat vara jag som spelade huvudrollen i filmen förutom den första delen om skilsmässan hon gått igenom.

Budskapet var: Släpp taget och följ med i livets dans och du får allt de du önskar, men kanske inte på det sätt du tror.

Det jag jobbar med just nu är att släppa taget om allt från de matteriella till människor. Svåraste är att släppa taget om dem man älskar och står en närmast som barn och partner, men för mig har och är det viktigt att gör det,  något jag jobbat med i många år både med mig själv och andra. Mina erfarenheter och det jag fått till mig från andra är att när de släpper taget blir deras relationer med framförallt barnen mycket bättre. Släpper man taget och inte håller fast andra så blir relationen ännu bättre vilket är svårt för väldigt många att förstå, tänk dig in i situationen att bli ordentligt fysiskt fasthållen hur skulle de kännas?? Det känns på samma sätt att vara känslomässigt fasthållen och kanske till och med värre, något att fundera över eller hur? 
Som jag sa jag har jobbat med detta i många år och får hela tiden ta ny lager av att släppa taget för att så småningom komma in i kärnan. Skulle jag säga att det är lätt så ljuger jag men för mig är det en del av vägen att kunna känna inre frihet.
När jag känner för det så skulle jag kunna berätta en sann historia som hände mig för många år sedan.  Denna händelse gjorde att jag måste bestämma mig för att släppa taget och klippa alla band till min son för att om Gud då ville ta hem honom så höll jag inte fast honom här. Ett otroligt tufft beslut då!!! Ni som följt min blogg har ju sett bilder på honom idag också. Den händelsen var min början på resan att släppa taget om alla relationer att inte ta någon eller något för givet.   



Frances är en 35-årig författare från San Francisco vars perfekta liv tar sig en oväntad vändning. Efter en jobbig skilsmässa blir hon väldigt deprimerad och får skrivkramp. Hon bestämmer sig för att ta en paus från allt och åka till Toscana för att hitta tillbaka till sig själv och livet.

Tankekorn

Att helt och hållet gå upp i en dröm
gör dig varken bunden eller hämmad:
den gör dig fri.
Även en svår, snirklig väg kan föra dig fram till målet
om du följer den ända fram
                            Paulo Choelho


Kommentarer
Postat av: Lena

Det låter tufft det du beskriver. Jag har inte följt din blogg från början så jag vet inte allt.

Men du verkar veta hur du ska gå din väg för att må bra själv. Det jobbiga kan nog också vara att andra inte alltid förstår situationen.



//Lena

2010-02-16 @ 16:23:02
URL: http://bloggissoder.blogg.se/
Postat av: Carina

Oj nu känner jag mig så där korkad igen, tror inte riktigt att jag förstår hur du menar med det du beskriver att släppa taget.

Den filmen har jag inte sett, missade den tyvärr!

Kram Carina

2010-02-16 @ 16:36:07
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: SOFFIE

mmm vilken underbar film,

jag kollade med på den å jag blev helt förälskad i filmen å ,Italien mmm Toscana dit måste jag någon gång ,

du skriver så otroligt bra och det mnåste vara fruktansvärt det du gått igenom men som du skriver ibland måste man göra ett val,

kloka å tänkvärda ord,

kram till dej

2010-02-16 @ 19:27:17
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Carina

Vet du vad, jag förstår nu, efter att du förklarade lite mer i min blogg så är jag med jag också ;-)

Känns som du är en bra bit på väg, massor med jobb bakom förstår jag!

Kram Carina

2010-02-16 @ 21:15:37
URL: http://skalet2001.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0