På banan igen

Jag har sovit som en stock hela natten ända till hav nio i morse, trots att jag sov så mycket igår men det behövdes antagligen. När jag lagt mig i sängen för att sova i går kväll så hade jag glädje och känslan av tacksamhet i hela kroppen så den känslan somnade jag med. 

Så dagens ämne får bli tacksamhet 

Jag upplever att det många gånger är svårt att vara tacksam för det jag, för det har jag ju eller hur, det blir så självklart på något vis så det finns liksom inte.  Istället jagas det hela tiden det jag inte har, för att jag vill ha, måste ha osv....... det kan finnas tusen skäl till varför just måste och vill finns just då. Undrar vad som skulle hända om frågan: behöver jag verkligen det här? skulle ställas i alla situationer och vara absolut sann mot sig själv i sådana situationer.  

När jag får presenter är det lätt att visa tacksamhet, men att få uppskattning eller beröm för det jag gör, hur jag ser ut osv...... då är det svårt att visa tacksamhet.  Istället för att tacka och visa glädje sägs det tex  den här gamla trasan, det var väl inget,  jag som blev så missnöjd med min frisyr, jag som sovit så dåligt i natt det finns tusen ursäkter till att inte visa tacksamhet. Träffar man någon som säger tack det var roligt att du tycker det, då blir förvåningen stor så då blir det ett långt samtalsämne. Något som jag personligen tänkt på är vilken energi skillnad det är när jag träffar personer som säger tack för komplimangen och när jag träffar personer som inte kan ta till sig en komplimang.

I går kväll innan jag somnade funderade jag först på glädje känslan jag hade i kroppen och sedan kom jag automatiskt in på jag har ju så mycket att  känna glädje och tacksamhet för bl a:

 Stor Tacksamhet för mina barn, barnbarn 3 st och min sons sambo
Tacksam för min familj som jag vuxit upp i och de nya familjer som vuxit ur den
Tacksam att jag får vara så frisk att jag kan jobba.
Tacksamhet för erfarenheterna från ett 35 årigt förhållande och äktenskap
Tacksam att vi ff har ett en fin vänskap
Tacksam för mina fina vänner och arbetskamrater
Tacksam för att jag kommit så långt i min personliga utveckling och att jag forstsätter den trots många hinder
Tacksam att jag vågar känna känslor i hela kroppen
Tacksam för alla nya möten med människor jag inte träffat tidigare
Tacksam för det jag lär mig av andra människor
 Tacksam för min lägenheten som jag stortrivs i
Tacksam för att jag har haft möjlighet att möblera den som jag vill ha den
Tacksam att jag får jobba så att jag klarar mig ekonomiskt 
Tacksam att jag kunnat åka utomlands två ggr i år
Tacksam att jag har friheten att göra det jag vill.
Tacksam för den inre resa som min utbildning medförde.
Tacksam för att jag äntligen gjort klar min ex upsats så att min utbildning blev komplett med diplom

Ja Ja listan skulle kunna göras hur lång som helst detta är bara en droppe i havet egentligen.
Ställer nu en fråga till dig som läser detta 
vad har du att känna tacksamhet för?

 
image131




 

Kommentarer
Postat av: Marianne

Oj. Jag har så mycket att vara tacksam för och över.
Min man sedan 34 år. Mina två fina barn och deras respektive. Mina två barnbarn. Och ett hundbarnbarn. Mina föräldrar som är gamla men fortfarande lever. Mina två systrar med familjer. Övrig släkt och vänner. Mitt arbete. Vårt hus där vi bott i 30 år. Att vi kan unna oss att resa. Att jag har förmågan att känna kärlek. Att jag kan se och höra osv. osv. Man borde tänka på allt detta oftare och inte ta så mycket för givet. Jag vet ju genom min Pappa att allt kan förändras på ett ögonblick. Och jag har med åldern faktiskt börjat tänka mer och mer på att jag faktiskt inte behöver en massa prylar.

2007-11-05 @ 11:46:38
URL: http://marianneekwall.blogg.se/
Postat av: Badtanten

Hej! Visst var det du som gav mig ett tips om en föreläsare som hette Johan
Ankarberg. Kan du tala om hur jag når honom. Eftersom min blogg inte finns längre så kan du väl svara här på din blogg. Tack snälla du på förhand.

2007-11-05 @ 11:47:58
Postat av: Christina

Svar till badtanten, Ja det var jag som gav dig förslaget på Johan Ankarberg, jag ska se om jag kan få reda på det så återkommer jag. Ha det gott, förresten vad tråkigt att du lagt ner din sida.

2007-11-05 @ 12:40:27
URL: http://mammastina.blogg.se
Postat av: Anna-Carins: kafferep

Det är svårt att säja vad som gör en tacksam,det är så otroligt mycket.Mamma,som hjälper mig på våren,sommaren och hösten med mina rabatter som jag själv inte klarar av lika bra.Pappa som har hjälpt mig/oss ekonomiskt,när det varit tufft,en cykel fick jag när jag fyllde 40.Den andra var fel modell nu när jag har en värkande kropp.Att ha två friska pojkar,tacksam för huset som jag trivs i,det förra pumpade vi in pengar på,men inte trivdes jag bättre för det,det här är skamfilat men jag trivs.Det finns massor,som att ha kläder,råd med frissan,bil så man kan ta sig någon vart.Jaa du listan kan göras lång,mat på bordet är endå det som jag är mest tacksam för.Jag har säkert glömt en massa.
Jag önskar dig allt gott/ Anna-Carin

2007-11-05 @ 13:32:28
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Massor, massor har jag att känna tacksamhet över.. mina ungar, mamma som just blivit hjärtopererad, vilket kunde gå hur som haver och att man själv är någolunda pigg o alert så jag kan vara den där hjälpande handen ett tag till. Så är det en himla massa annat:-)
Tjingeling kramkram från Skounegrebban:-)

2007-11-05 @ 16:50:02
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ulla

Det finns så mycket att vara tacksam över, saker/händelser som hela tiden sker i denna sekund. Jag har en underbar familj med en man som älskar mig och vår son över allt annat i denna värld. Jag är tacksam över mitt hem och arbete. Mina vänner. Att jag lever i ett land utan krig och svält. Listan kan göras hur lång som helst.

2007-11-05 @ 20:17:39
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: marie

när jag tänker efter så är man bra dålig på att tänka efter att man är tacksam över livet vi lever i, tacksamhet att man har det bra, det finns de som har det mycket värre.
så listan kan bli hur lång som helst, och så blev jag förvånad själv, att innerst inne så är man nöjd med livet.
ibland behöver man stanna upp och tänka djupare, i en del ämnen som berör en.

2007-11-05 @ 21:03:14
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se
Postat av: Carina

Tacksamhet är en bra egenskap att ha.
Tacksam blir jag när jag hör om stora familje tragedier och att man har ett bra nätverk runt sig.
Tacksam är jag för att jag lever där jag gör, vi kan ta så mycket för givet som inta andra kan.
Tacksam är jag mot mina föräldrar som stöttar i alla lägen.

2007-11-05 @ 22:40:12
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Anna

hm...jag är tacksam över att jag ofta uppskattar små saker.

2007-11-06 @ 01:02:00
URL: http://annaeriksson.blogg.se
Postat av: Anna

och en sak till, jag är GLAD att jag inte är en sån som tycker jag är mer värd än andra. alltså är jag nog tacksam för att jag kan se att alla har ett värde och att jag kan bry mig om andras känslor.

2007-11-06 @ 01:04:41
URL: http://annaeriksson.blogg.se
Postat av: Mia

Tänk, om man verkligen skulle sätta sig ner och skriva en sån lista som du gjort...det vore nog inte så dumt. Det finns så oerhört mycket att vara tacksam för men man kanske inte "ser" det, och då krävs det lite eftertanke...Är innerligt tacksam för dina ord... :-)

2007-11-06 @ 08:06:50
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0