Lite om Kärlek

Förra veckan när jag gick förbi min bokhylla med cd skivor föll min blick på en skiva som jag kom på att jag inte lyssnat på sedan jag fick den, en skiva som jag glömt avbeställa på skivklubben jag då var med i. Tänkte att jag skulle lyssna på den eftersom jag inte kunde göra mycket annat. Den heter Absolute "Alla hjärtans dag" en dubbel cd första skivan var så där i mitt tycke men den andra var bra så den har jag lyssnat på ett antal gånger. Några textrader i Shirley Clamps "När kärleken föds" har fastnat i mitt huvud. De Lyder:

När kärleken föds, har den inget namn
När kärleken dör, vet du vad som försvann
När kärleken föds, har den inget namn
Men vi hade den här tills du släppte min hand

När kärleken föds, har den inget namn
Men jag vet att jag fann den, samma stund den försvann
När kärleken föds, har den inget namn
Den följer ebb och flod, flyger med vinden

image69

Dessa rader ger en tankeställare tycker jag. Vad tycker Ni som läser det här

Kärlek är inte lätt, för vi ser på kärleken på så olika sätt. Men för mig finns det bara en kärlek som är rätt och det är den kärlek som kommer inifrån djupet av vår själ, den villkorslösa kärleken. Sorgligt nog så är det många gånger svårt att hitta den djupa rena kärleken i sig sjäv, för  ryggsäcken vi bär på är för tung. Skuld, skam och rädsla är stora bovar till att vi bygger upp skydd och stänger av vad vi känner, då har vi inte har tillgång till att känna ren kärlek. Ibland tror vi att vi känner kärlek men det är något dom vi skapat och "känner" i huvudet för vi har inte tillgång till känslorna i kroppen. När jag älskar mig själv kan jag också älska någon annan. Något som kommer till mig när jag läser igenom det jag skrivit  "lika mycket som jag älskar mig själv , lika mycket kan jag älska någon annan". jag skulle också kunna tillägga "lika mycket kan jag bli älskad av någon annan"
Tänkvärt eller

Kommentarer
Postat av: Anna-Carins:kafferep

Hej Christina!Det var fint skrivet.En tanke ställare får man.
Att lyssna på en äldre skiva kan vara rogivande,man mognar med musiken.Det man inte gillade då kan vara ljuv musik för örat idag.
Mvh Anna-Carin

2007-10-03 @ 12:19:15
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Mija

Jag tycker om Shirley... och Sonja Aldén, henne skulle du också lyssna på, underbara texter som öppnar hjärtat på glänt..
Kramelikramen damen.

2007-10-03 @ 16:55:58
URL: http://mammamija.blogg.se
Postat av: Mia

Vilken härlig dag du hade igår, men jag är lite avis för att du var på Mobackes.. ;-)
Jaa du, kärlek är en svår lek och lätt att blanda in andra känslor i den och tro att det är den riktiga kärleken. En äkta kärlek är väl kärleken till barnen, förbehållslös, innerlig och förhoppningsvis livslång...
P.S Kakan jag mumsade på var ett recept jag hittade hos Helen http://qristall.blogg.se/ där finns det många goda kakor att välja på! *L*

2007-10-03 @ 17:43:05
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Ulla

Jag tror som du, för att kunna älska någon annan så måste man först kunna älska sig själv för den man är med alla fel och brister. Vidare tror jag att man känner och ger kärlek på olika sätt beroende på vem man möter, för kärlek är en brunn som aldrig sinar, men den kan strömma olika mycket olika perioder i livet. Jag brukar säga till min: Älskar dig gör jag alltid, men ibland mer och ibland mindre

2007-10-03 @ 18:09:33
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Carina

Det är kanske så att man ska uppleva kärleken i ebb och flod, det är en del av vår livsresa för att bli en hel människa

2007-10-03 @ 22:44:38
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Det som kommer från hjärtat går till hjärtat.. Tycker det säger mycket om kärleken. Har man kärlek i sitt hjärta lämnar vi gärna över kärlek till ett annat hjärta:-)
jag gillar oxså den texten.. en översatt Roxettlåt.. kommer inte på vad den heter nu på engelska.
Du hade inte hört Fogerty på ett tag.. nä det är några år sedan han gav ut Daja vu nu.. Han kom med Revival igår eller var det den 2 oktober.. Gillar alltid den mannen ända sedan Clearwaters tider..
Både rockigt i den gamla goda andan och lugna låtar..
Ha de gott.. Tjingeling

2007-10-04 @ 00:49:32
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0